Produkt hit, produkt dit

15Mar08

Svenskans Dan Backman har varit på konsert med Rihanna, tänkt till en stund och kommit fram till slutsatsen att hon är ”en typisk skivbolagsprodukt” som ”låter sig formas av skivbolagsgubbar till framgångsrik r&b-tjej”. När någon använder ”produkt” som nedsättande beteckning för en artist är det ett säkert tecken på att det kritiska tänkandet upphört och ersatts av klichéer – tröttsamma föreställningar om att artister ”ska” skriva sina egna låtar (som om skådespelare skulle skriva sina egna repliker), producera sina egna skivor, kontrollera sin egen marknadsföring: en sorts romantisk, individualistisk föreställning om den ensamme, suveräne konstnärens inneboende överlägsenhet gentemot den musik som bygger på en arbetsdelning mellan, säg, låtskrivare och sångare.



2 Responses to “Produkt hit, produkt dit”

  1. 1 JV

    Jag känner mig så mossig när jag reagerar på att hela det stycket skrev utan ordet ”rockism”!

  2. Sen kommentar: Att jag kallade Rihanna för ”en typisk skivbolagsprodukt” var högst medvetet då det i Rihannas fall verkligen handlar om just en PRODUKT. Jag har naturligtvis inga romantiska föreställningar om att artister nödvändigtvis måste skriva sina egna låtar etc etc men jag reagerar när artister tvingas bli lydiga nickedockor. En sådan anser jag Rihanna vara. I morgondagens SvD (4/3) ger jag min syn på Idol-Kevins debutplatta. Han är också en skivbolagsprodukt i ordets bokstavliga betydelse.
    /Mvh Dan


Lämna en kommentar