#96 Little Roy & Friends – Packin’ House

11Jul11

20110712-180723.jpg

Little Roy & Friends, Packin’ House (Pressure Sounds), 1999.
Betyg: Två och en halv

Jag vet ingenting om vare sig Little Roy eller hans vänner, men Pressure Sounds brukar vara en garant för kvalitet, och att en skiva var utgiven där var tillräckligt för att jag skulle plocka upp den då när jag fortfarande då och då köpte nypressad vinyl. Numera håller jag mig till loppmarknader och Tradera emellanåt. Detta är hur som helst en paketering av antingen svåråtkomlig eller tidigare outgiven 70-talsrootsreggae. Och kanske måste man vara en verklig genrekonnässör för att uppleva fullständig estetisk utdelning här: i mina öron låter det emellanåt skäligen intetsägande, och de primitiva inspelningarna (dov och murrig mono) gör det inte bättre. The Heptones ”Revolution” är kusligt apokalyptisk (”Revolution … gonna bring TOTAL DESTRUCTION”, ekar falsettröster över orgelns envisa mollackord), men efter tre olika (tja) versioner i rad av samma låt önskar man att den där totala förödelsen kunde skynda på lite. En reggaeversion av ”Ticket to Ride” (”Ticket to Zion”) hör inte till livets omistligheter, och det gör inte heller Little Roys väna och vekliga försvarstal för Moder Jord – ”Hurt Not the Earth”. Men ”Free For All” med Tafari All-Stars avslutar med ett rekoderligt flumjammande som får mig att undra om jag möjligen varit lite för ogin i mina omdömen.



No Responses Yet to “#96 Little Roy & Friends – Packin’ House”

  1. Kommentera

Lämna en kommentar