#9 Sir Doug & The Texas Tornados – Texas Rock For Country Rollers

21Jul08

Sir Doug & The Texas Tornados, Texas Rock For Country Rollers (ABC), 1976.
Betyg: Fyra.

Här är en rolig anekdot om Doug Sahm: När denne fd country-barnstjärna skulle bilda ett band i mitten av 60-talet döpte han det till ”Sir Douglas Quintet” för att det skulle låta hippt och brittiskt. Imagen försvårades dock av att halva bandet var mexikaner och alla publicitetsfotona visade därför enbart medlemmarns silhuetter.

Här är en rolig anekdot om mig: Jag har en gång, av prislappen att döma, betalat 110 kronor för den här skivan, men har aldrig spelat den.

Varför köpte jag då en skiva med Doug Sahm? 1999 gick JV och jag på konsert med Eugene Chadbourne på Södra teatern. Han framträdde med delar av Camper Van Beethoven och spelade en fantastisk liten dänga, ”Revolutionary Ways”, som fick oss att knyta nävarna och jubla rakt ut (på begäran repriserade han den när han spelade i Västerås flera år senare). Låten, förklarade han, var av Doug Sahm, så …

… här sitter jag nu med Texas Rock For Country Rollers, klockan närmar sig midnatt, alla sover, och jag undrar varför jag aldrig kom mig för att spela den tidigare? För den är ju utmärkt: starka låtar, trevliga arrangemang, tillbakalutat men stabilt framfört på äkta amerikanskt 70-tals-countryrock-manér. Här finns smittsamma poplåtar som ”I Love the Way You Love (The Way I Love You)”, renodlad c&w som ”Cowboy Peyton Place” (om att ha en affär med en steelgitarrists hustru) och en själfull midtempo-tryckare vid namn ”Give Back the Keys to My Heart”. Sista låten, en långsam blues, har titeln ”You Can’t Hide a Redneck (Under That Hippy Hair)” – jag hör inte texten tillräckligt för att avgöra om det är en anklagelse eller en bekännelse.



No Responses Yet to “#9 Sir Doug & The Texas Tornados – Texas Rock For Country Rollers”

  1. Kommentera

Lämna en kommentar